Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Thursday, June 9, 2011

MELAYU OH MELAYU!!!

Salam, mungkin agak kontrovesi apa yang aku akan tulis hari ni. Tapi aku tulis ada sebabnya dan sebabnya sangat signifikan dengan apa yang berlaku sekarang ni. Melayu mudah dijajah?? betul ke?? betul tak betul kita baca sama-sama.

Dulu apabila British menjajah Tanah Melayu, siapa yang jadi tali barut British?? Melayu juga. Undang-undang sekarang ni yang ada dekat Malaysia, siapa yang kekalkan?? Melayu juga. Kenapa semua ni mesti melayu?? Mudah sangat ke pemikiran orang melayu ni dijajah berbanding bangsa lain??

Dekat Malaysia ni ada banyak parti politik. Tapi korang tengok sendiri parti politik mana yang selalu bergaduh dan menghiasi surat khabar kat Malaysia ni. Parti politik orang melayu juga. UMNO gaduh sama PKR dan PAS. Ada korang tengok MCA atau MIC gaduh besar-besaran dengan DAP?? tak ada semua tu. Melayu juga jadi mangsa.

Kalau dulu cuma ada satu pilihanraya di Malaysia iaitu pilihanraya DUN & PARLIMEN. Sekarang ni ada pula pilihanraya ketua kampung dan pilihanraya masjid. Pilihanraya ni semua dilakukan dalam kawasan orang Melayu. Melayu lagi kena. Cuba korang fikirkan sejenak kenapa Melayu ni mudah sangat dijadikan bahan ujikaji atau tikus makmal??

Kalau dulu, Malaysia ada 3 parti politik Melayu yang aku boleh katakan cukup stabil. UMNO dengan matlamat bangunkan melayu, PKR dengan matlamat mambangunkan rakyat, PAS dengan matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara islam. Aku tengok ketiga-tiga ni dah cukup stabil dalam mengimbangi struktur orang Melayu di Malaysia. Tup tup baru-baru ni, PAS tukar pulak ke arah negara kebajikan. Bukan ke kebajikan tu PKR dan UMNO dah buat. Dah jadi tak stabil balik. Ni semua sebab apa, sebab Melayu gila kuasa. Nak sangat berlari ke Putrajaya tu. 


Melayu tak bersyukur pulak dah. Pelajar Melayu diberi biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke India boleh tak puas hati. Sebab apa, kenapa dia dapat 9A tak plus tak dapat pergi Ireland ke London ke. Ape punya orang da. Dah dapat biasiswa pun nak kecoh-kecoh lagi. Ada juga yang dah dapat masuk universiti dekat Malaysia ni tak puas hati juga sebab tak dapat pergi oversea. Salahkan kerajaan, salahkan JPA salahkan semua orang kenapa tak dapat pergi oversea. Kita kena ingat, kalau kita pandai, ada orang lagi pandai dari kita.

Mentaliti kebanyakan orang melayu. Jangan kawan dengan bangsa lain nanti sesat macam diorang. Cuba bagitau, Professor mana yang cakap macam tu?? Aku rasa kalau berkawan dengan bangsa lain lagi bagus. Sebab kita dapat belajar macam-macam dari diorang. Bila dah belajar, senang untuk kita jalankan kehidupan seharian. Soft skills pun akan bertambah. Sedangkan Rasullulah SAW bersahabat dengan mereka yang bukan beragama Islam. Jadi tiada masalah untuk kita bergaul tetapi kena tau batasannya. 

Satu lagi mentaliti orang Melayu yang tak pernah berubah. Kalau nampak orang Melayu lain maju kerja nak cantas je. Cuba jadi macam orang Cina berniaga. Kalau nampak orang Cina lain maju, diorang kan cuba lawan sampai maju macam tu. Tak perlu bomoh atau tangkal. Tak perlu jatuhkan orang untuk naik. Lagi bagus kalau sama-sama naik. Yang penting bisnes plan untuk maju macam orang lain.


Aku pun bukan seorang Melayu yang sempurna. Apa yang aku tulis pun berdasarkan pengalaman aku dan sedikit sebanyak ada juga dalam diri aku ni. Tapi walau macam mana pun, Melayu perlu berubah. Berubah kearah kebaikan. Aku pun ondaway nak berubah. Kalau tak, sampai bila nak tengok bangsa sendiri bercakaran. Sekian dari aku, Salam, Cheers.

3 comments:

My Little Diary said...

bak kata cek det melayu mudah lupa
tu sbb melayu byk yg gaduh sesama sendiri, dengki sesama sendiri..

Wuucin said...

Abg Kimy.. jgn marah2 ya.. Ce senyum..ce senyum ;D

Hanis Manis said...

tahniah kimi, aku suka gila entri ni. thumbs up.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...