Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Tuesday, April 12, 2011

WTH: BERKEMPEN DIRUMAH ORANG KAWIN???


Salam semua bloggers senusantara baik di Kuala Lumpur, mahupun Sabah & Sarawak.WTH, Aku rasa sedih sangat tengok bangsa sendiri terdesak macam dalam video dekat atas tu. Sekarang kita tau dekat Sarawak tengah panas untuk pilihanraya DUN, tapi jangan la sampai nak berkempen dekat rumah orang nak kawin.

Kalau korang tengok video dekat atas tu aku rasa apa yang tuan rumah tu cakap memang bertepatan sama sekali. Masa orang nak rapatkan silaturahim lah diorang datang nak berkempen bagai. Please show some respect dekat tuan rumah. Memang la majlis orang kawin ramai orang datang, tapi tak perlu kot ambil kesempatan untuk berkempen.

Aku suka petikan kata-kata tuan rumah ni “Kita dah melanggar adat budaya kita sendiri, tatasusila agama kita..minta maaf, cari kata tempat lain, kat padang mana (ke). Ini orang, tuan rumah ini nak merapatkan silatulrahim, bukan nak memecahbelahkan orang, dalam Islam pun tak suruh, minta maaf ye”. Dan satu lagi ayat yang aku rasa agak makan dalam adalah ayat dimana tuan rumah cakap "Kalau nk bersedekah boleh, senyum la banyak-banyak".

So moral of the story, jangan terlalu taksub akan sesuatu. Dan kalau masuk kampung orang buat cara orang disitu sebab kitakan Melayu penuh dengan adat dan adab. Korang renung-renungkan lah. Kepada supporter parti yang berkaitan, aku bukan nak support mana-mana pihak, tapi sebagai blogger bebas aku tau mana baik dan mana yang buruk. Sekian, Salam, Cheers.

Credit to : PapaGomo.Com

2 comments:

adwafarahin said...

bila da taksub lupe adat smpai jadi x tahu malu

haihh mcm tu la manusia

beloghakimy said...

tu la... macam sarawak tu kecik tak boleh berkempen dekat tempat lain..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...