Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Wednesday, April 13, 2011

KENAPA HARUS LEMBUT??

Haluuu semua bloggers. Mesti banyak bloggers yang agak busy sekarang ni dengan assignment, exam dan macam-macam lagilah. Buat la betul-betul dan sehabis baik okey. Berbalik kepada persoalan Kenapa Perlu Lembut. Aku sebenarnya nak bercerita dekat korang pasal penari-penari yang ada dekat Malaysia ni. Kalau korang perasan, kadang-kadang penari lelaki, tarian diorang lagi lembut dari perempuan dan kadang-kadang korang tak mampu nak bezakan penari tu lelaki ke perempuan sebab semua macam sama ja.

Benda ni aku tengok macam sudah jadi trend.Kebanyakan lelaki yang menari di Malaysia ni boleh dikatakan semuanya lembut dan ada yang 2 alam. (KEBANYAKAN) Correct me if im wrong. Aku bukan apa, aku rasa sedikit annoying bila tengok lelaki menari menyamai perempuan. Sepatutnya lelaki bila menari harus menunjukkan sifat maskulin baru nampak tarian tu lagi best. Ni tak terikut-ikut dengan penari perempuan. 

Aku agak respek dengan penari lelaki dari luar negara. Tak kisah la 2 alam ke, gay ke, straight ke, bila buat persembahan mereka tetap lelaki dan tarian diorang cukup maskulin dan mengasyikan. Siapa yang pernah tengok So You Think You Can Dance dekat AXN? Aku tengok semua penari lelaki diorang memang tampil sebagai seorang jantan la senang cerita. Walaupun majoring in Ballet dance, diorang tetap mempersembahkan Ballet versi lelaki dan kadang kala juri puji diorang ni lebih bagus dari perempuan. Macam ni la yang kita nak tengok berlaku kepada penari lelaki di Malaysia. Bukannya bila nak buat persembahan make lagi tebal dari penari perempuan dan lentik pun lebih dari perempuan.

Penari yang paling aku respek Joshua yang bergandingan dengan Katee Dari SYTYCD Season 5.
 Asal penari hiphop tapi boleh menari apa sahaja tarian tanpa sebarang masalah.
Aku sangat respek dengan rancangan realiti yang 8TV produce iaitu SHOWDOWN. Dekat sini aku tengok kalau lelaki menari diorang akan menari seperti lelaki. Selain tu, ada satu tarian yang memang perlu kelakian adalah tarian zapin. Tarian ni aku tengok kebanyakan persembahan memang diorang akan menari secara straight.Tujuan utama aku tulis mengenai tajuk ni sebab aku tengok, kerjaya tarian ni dah dimanipulasi untuk merekrut ahli-ahli baru dalam persatuan 2 Alam. Bila benda ni berlaku, kebanyakan ibu dan bapa akan melarang keras anak lelaki mereka daripada menari. Yang kena tempias adalah mereka-mereka yang minat menari. Untuk pengetahuan korang, air minuman jenama Gatorade telah mengiktiraf tarian sebagai satu sukan. Jadi tak salah kalau ingin menari tapi haruslah menari dengan tujuan betul bukan menari untuk menjadi lembut.

So akhir kata, tidak salah menjadikan tarian sebagai satu kerjaya sebab telah terbukti tarian merupakan kerjaya yang boleh membawa pulangan yang lumayan. Tak percaya korang boleh usha dekat HarianMetro.Banyak kumpulan-kumpulan tarian street dance seperti Giller Battle Crew, Wakaka Crew, dan banyak lagi yang telah berjaya dalam bidang tarian. Sekian dari aku hakimy, salam cheers.

Giller Battle Crew
p/s: Aku pun minat menari, tapi aku tak lembut pun. Aku suka tarian step dance and salsa.



10 comments:

zey said...

kat malaysia neh, penari yang tak lembut cuma b-boy je kot. ylain cam hampeh ja. haha!

Wuucin said...

Lembut.. myb dorang nk menyaingi cara penari wanita menari kot ;P

beloghakimy said...

zey: betul tu.. bboy je tak lembut.. yang kebudayaan semua cam pompuan.

Wuucin Kimora: agak la, tapi rasanya kalau diorang menari memang kalah perempuan menari.

~ i K i N ~ said...

ehemmm2. dari pengalaman aku kan kimy. kalau ko tgk festival seni, icaf n what so ever kt ukm nih.. ko akan nmpak ape yg ko tulis nih totally wrong. mmg ramai penari lelaki yg lembut, tp ble dorg atas stage, tarian dorg kalah lelaki tulen! ble back stage, dorg akan jadi lembut mcm asal semula.. nih mmg aku dah tgk since dari 1st year lagi.. plus dlu koreographer tarian aku pun lelaki lembut, mmg menari kalah perempuan, ble dorg masuk watak as lelaki.. mmg nampak gagah! next time ade even melibat kn tarian, cube la dtg tgk. cuti nnt ade festkum... bole la usha2 penari lelaki cane, sape lagi gagah n lelaki!

beloghakimy said...

ikin: ahhhaa... Sebab aku pegi tgk la aku nampak camtu... aku tak dapat feel tarian lelaki macam yang mat salleh buat ni.. ahhahaha... terasa ke??? ko perempuan ikin..

~ i K i N ~ said...

kimy~ sbb dorg xmenari tarian mat saleh.. cube try suh mat saleh menari zapin ke, inang ke.. tp bagi aku lah kan, lelaki yg gagah menari dgn lelaki lembut menari, kompem yg gagah tuh yg akan nmpak lembut..

aRaN said...

berapa kerat yang macam tu ikin =)

Kimy, abg Yus dulu menari gak taw tuk negeri Perak.dia kata macam ni. bila menari keras, bila tak menari lembut balik hahahaha

Nurul Shaheedah said...

kesimpulannya, kalau lelaki buat cara lelaki. even dlm tarian pun. kekalkan kelakian anda. hehe

aRaN said...

i like ur komen bedpet muahhh hahaha

DiyanaMukhtar said...

ok, SYTYCD is my fav.. sory la shortform je.. malas na taip.. :p hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...