Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Wednesday, October 13, 2010

ANGKASAWAN KE TAK... AKU TETAP BANGGA!!!

Salam pembaca semua, mungkin korang semua sudah terpegun dengan perkahwinan Angkasawan Negara iaitu Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor. Perkahwinan yang sungguh meriah dan juga dihadiri oleh 65 orang angkasawan dari seluruh dunia. Kehadiran angkasawan luar negara berpakaian baju Melayu sungguh menarik perhatian media-media tempatan. Tapi untuk entry kali ni, aku nak mengulas sedikit mengenai beberapa berita sumbang mengenai Dr. SMS ni. Ada yang katakan Dr. SMS bukan angkasawan, perabis duit rakyat dan lain-lain lagi. Aku agak kecewa bila mendengar berita ni. Ramai yang mempertikaikan Dr. SMS bukan angkasawan kerana tak menerima pengiktirafan menjadi angkasawan kerana beliau hanya spaceflight participant. Korang tengok gambar kat bawah ni.


Bagi sesiapa yang cakap Dr. SMS bukan angkasawan sememangnya anda sangat la kurang berpelajaran. Mari sini aku bagi tau maksud angkasawan.

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat - Angkasawan bermaksud: orang yg terlatih utk menyertai misi ke angkasa lepas.
Menurut Wikipedia - Angkasawan bermaksud: seseorang yang dilatih untuk mengarah, memandu, berkhidmat sebagai krew penerbangan kapal angkasa lepas. Secara umumnya mereka adalah pengembara profesional pergi ke angkasa lepas. Ini termasuklah saintis, ahli politik, wartawan dan pelancong.

So memang tidak dinafikan Dr. SMS memang seorang angkasawan. Kalau korang semua nak tahu, program angkasawan ini adalah perjanjian dua hala antara kerajaan Malaysia dan kerajaan Russia dalam pembelian Sukhoi Su-30MKM sebanyak 18 buah. Jadi program angkasawan ini telah ditaja oleh kerajaan Russia melalui perjanjian tersebut. Untuk menjadi angkasawan bukanlah sesuatu yang mudah. Seseorang itu perlulah memenuhi kriteria tertentu dan latihan yang sangat sukar. Latihan antara spaceflight participant dan astronaut adalah sama cuma yang membezakan bagi astronaut mereka perlu mengetahui pengendalian kapal angkasa dan beberapa perkara lain.Tak banyak beza pun.

Jadi bagi aku, aku harap rakyat Malaysia tidak mempertikaikan status Angkasawan yang dimiliki Dr. SMS kerana beliau sememangnya layak menerima gelaran itu atas usahanya selama ini. Aku bangga melihat anak kelahiran Malaysia berada di angkasa lepas.Apa yang kita boleh harapkan sekarang adalah, akan ada lagi program sebegini rupa atau mempunyai kemahiran secukupnya untuk pergi ke angkasa. Jadi bagi sesiapa yang tak puas hati dengan statement aku ni, sila lah bawa cursor anda ke penjuru kanan skrin dan tekan pangkah. Sebelum aku akhiri penulisan aku ni aku ingin mengucapkan Selamat Pengantin Baru buat Dr. SMS dan Dr. Halina.Cheers..



5 comments:

Duniaku Blog said...

Dr. SMS memang seorang angkasawan...

eqbalzack said...

gud job!

Aku Hakimy said...

yes Dr. SMS is Angkasawan Malaysia.
eqbalzack: thankz.

Syafiqah Sabki said...

huuh tahu x pe..setuju jugak..terlampau berfikir sampai cari kesalahan org..pelik betul skang nih..semuanya nak bikin kontroversi je..

Aku Hakimy said...

syafiqah.... betol tu... sekarang ni tak da isu nak cari isu... semua nak populariti murahan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...