Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Tuesday, October 12, 2010

PHOTOSHOPS TIPS:DREAMY EFFECTS

Salam dan hello semua, harini saya akan tunjuk cara-cara membuat dreamy effects atau effect berkabus bagi gambar anda didalam Adobe Photoshop. Bagi saya, saya gunakan Adobe Photoshop CS3 / CS4. Okey jom kita start tutorial mudah kita ni.

1. Pilih gambar. Saya sarankan kepada yang ingin menbuat dreamy effect ni, anda pilih la gambar alam sekitar atau nature kerana impact yang akan dihasilkan kelak lagi menawan. Saya pilih gambar ini.

2. Seterusnya, pergi ke IMAGE>ADJUSMENT>LEVELS (CTRL-L) dan terangkan sedikit atau anda juga boleh pergi ke IMAGE>ADJUSMENT>BRIGHTNESS/CONTRAST.Hasilnya seperti dibawah.
3. Tekan butang "D" untuk reset warna foreground dan background pada tool bar dan kemudian tekan butang "X" bagi menukar warna foreground menjadi putih. Kemudian pergi ke FILTER>DISTORT>DIFFUSE GLOW dan ikut setting seperti dibawah.

Anda akan dapat sesuatu seperti ini.
4. Diatas layer yang sama, masukkan Quick Mask dengan menekan butang 'Q'. Kemudian pergi ke FILTER>RENDER>DIFFERENCE CLOUDS dan kemudian tekan 'Q' balik untuk keluar dari mode Quick Mask. Anda akan memperolehi gambar seakan-akan kabur dengan kelihatan putih diatasnya dan dalam keadaan select. Anda teruskan dengan memilih BRUSH dalam saiz yang besar kemudian kurangkan opacity kepada 90% dan brush keseluruhan gambar. Anda akan memperoleh hasil seperti ini. (untuk deselect tekan butang CTRL D).
5. Anda perlu duplicate layer ini dengan menekan butang 'CTRL J'. Anda kemudian perlu pergi ke FILTER>BLUR>GAUSSIAN BLUR.Anda perlu buat langkah ini di layer baru yang anda duplicate tadi. Setting bagi langkah ini adalah seperti berikut.
Aha, sudah hampir siap. Anda akan dapat sesuatu kelihatan seperti ini.
6. Masih menggunakan layer paling atas, anda pergi ke bahagian atas sebelah kiri kotak layer, dan tukar blending mode daripada normal kepada linear burn. Anda akan memperolehi hasil akhir seperti dibawah.
7. Bagi gambar yang berbeza, hasil berbeza akan anda perolehi. Anda boleh bermain dengan setting di langkah ke-3 dan ke-5 untuk mendapatkan hasil seperti anda inginkan. Sampai disini sahaja, terima kasih kerana sudi membaca. Cheers.



1 comment:

hana said...

cantik!hmm..sy ade tgk tutorial 40 Photoshop Tutorials for Lighting and Abstract Effects @ vandeley design-photoshop lighting effects..cantik jgk..nant kalo kawen bley wat ala2 pre-wedding mcm dato' muzaffar..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...