Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Wednesday, October 13, 2010

KEPADA PEMINAT FOTOGRAFI DIMALAYA!!!!

PERHATIAN: KEPADA YANG CEPAT TERASA, HATI LEMBUT MACAM DONUT BIG APPLE, ANDA DINASIHATKAN KLIK PANGKAH BEWARNA MERAH DIBAHAGIAN ATAS SEBELAH KANAN.

Hye semua yang sedang membaca belog hakimy. Lagi isu kontrovesi yang aku ingin ulas. Tapi kali ni aku yang akan membuat kontrovesi. Seperti yang korang semua sedia maklum, fotografi telah menjadi satu trend kepada remaja zaman sekarang. Perkara ni secara langsung menambah kekayaan syarikat pengeluar kamera seperti canon, nikon atau sebagainya. Aku ni seorang jurugambar juga tapi setakat nak buat HDR macam Kabir Malek, Kukubesi dan style cam Chot touch tu memang aku tak reti. Aku seorang jurugambar yang mencari duit menggunakan kamera. Tak kisah la untuk perkahwinan, majlis-majlis yang ilmiah/sekadar duniawi semata-mata pun aku tetap ambil.

Apa yang dapat aku lihat, penggunaan DSLR dah jadi satu trend dan juga budaya sekarang ni. Mana-mana sahaja anda boleh lihat manusia dan DSLR. Tiada lagi kamera kompak. Bagi aku, kalau keluar jalan-jalan, aku prefer bawak kamera kompak daripada DSLR yang besar gedabak dengan berat menyamai 2 kampit gula pasir yang naik harga tu. Kalau keluar jalan-jalan setakat nak ambil gambar awek korang yang tak lawa mana baik pakai kamera handphone. Bagi aku, geng-geng yang keluar jalan-jalan bawak DSLR tanpa sebab dan alasan kukuh ni macam terdesak nak tunjukkan kamera diorang. Ada juga yang mengatakan ingin membuat candid shot la tapi yang aku peliknya pakai lense pendek. Nak buat candid camna tu??? Aku tak berapa suka geng-geng yang ambil candid shot ni dan post kat Facebook or dalam belog. Semua candid shot aku tengok mempunyai tema yang hampir sama iaitu "awek cun barang baik" tak pun "minah salleh goyang-goyang". Sebagai jurugambar, bagi aku, kita mesti mempunyai etika semasa mengambil gambar dan menjaga privasi seseorang tu.Ni aku bagi sample sikit camner candid shot yang sangat tak beretika. Gambar sekadar hiasan sahaja.

Candid Shot tema: Awek cun barang baik

Candid shot tema:Minah salleh goyang-goyang


Cerita pasal forum fotografi pula, aku tengok bagus forum ni sebab kita boleh berkongsi idea dan belajar melalui kritikan dan komen orang. Tapi yang tak bagusnya apabila ada orang yang berasa diri mereka sangat bagus dengan mengutuk gambar seseorang secara keterlaluan. Daripada forum untuk belajar jadi forum untuk bergaduh, berpuak-puak dan benci membenci. Kalau tengok seorang photographer terkenal Saiful Nang satu masa dulu disanjung bagaikan raja dalam dunia fotografi kerana membuka forum fotografi berbahasa melayu, tapi lama kelamaan dibenci, dihina dan dicaci sebab salah dia juga mula merasakan dirinya amat bagus dan tinggi walaupun pendek. Tu la pemikiran kolot segelintir rakyat kat Malaya ni.

Ni aku nak bagi korang tips nak ambil gambar yang cliche. Korang keluar outing, cari model percuma atau sukarela atau awek korang sendiri pastu suruh pose seksi meksi dan camwhore sambil pegang belon atau payung. Kalau korang buat camni mesti orang yang kurang ilmu tu cakap,"abang punya gambar nice la, creative la, terbaik dari ladang". Tu ja la yang berlaku dekat Malaya ni. Sejak bila spesifikasi menjadi model perlukan anda pose seksi-seksi dan camwhore??? dan sejak bila kalau nak jadi jurugambar kena amik gambar model seksi-seksi.Kalau buka kat mana-mana pun gambar camni yang banyak. Apa kata korang keluar amik gambar nature, architectual, apa-apa yang lagi bagus la.

Lepas ni, aku nasihatkan la korang kalau nak beli DSLR mesti mempunyai sebab yang kukuh dan bukannya sekadar untuk menunjuk kekayaan korang. Kalau nak tunjuk kaya sangat baik beli Porsche sebiji. Use your camera wisely dan jaga etika anda sebagai seorang jurugambar. Fokus dalam apa yang anda ingin buat menggunakan kamera anda. Cheers.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...