Pages

KLIK KLIK KLIK !!!

Friday, October 15, 2010

TYPICAL MALAYSIAN (NATIONAL CAR)

Proton Inspira
AMARAN KERAS: KEPADA YANG CEPAT TERASA, HATI LEMBUT MACAM DONUT BIG APPLE, ANDA DINASIHATKAN KLIK PANGKAH BERWARNA MERAH DIBAHAGIAN ATAS SEBELAH KANAN.

Assalamualaikum pembaca-pembaca yang dihormati dan dikasihi sekalian. Tajuk post dah sedap dah dalam bahasa penjajah, tapi aku ja rasa kurang dijajahi dan aku pun teruskan hasrat menulis dalam bahasa ibunda. Baiklah, berkenaan tajuk aku pada malam ni, Typical Malaysian (Nasional Car) aku nak komen sikit la pasal tabiat orang Malaysia ni apabila keluarnya model baru kereta tempatan. Seperti yang korang sedia maklum, Proton telah melancarkan kereta model terbarunya iaitu Proton Inspira. Kereta ini diilhamkan daripada kereta model Mitsubishi Lancer. Belum lagi dijual, sudah mula kedengaran suara-suara sumbang mambang pasal kereta ni.Persoalan yang mula timbul adalah:

"Proton pandai tiru je, buat kereta sendiri cam hampeh"
"Mahal gila harga kereta ni, padahal Proton je kot"
"Setakat tukar bumper depan dan belakang baik tak payah"
"Dah tak da idea la tu, tiru je tau"
"Dari beli kereta Proton, baik beli Vios ke, City ke, baru gah sikit beli kereta import"
"Nanti mesti banyak problem bila beli kereta Proton"

Ni antara persoalan-persoalan yang akan timbul. Mungkin banyak lagi persoalan yang bakal ditimbulkan oleh rakyat Malaysia yang sungguh budiman(sebahagian). Bila la pemikiran sebegini nak hilang daripada otak rakyat Malaysia. Kalau dulu, bila kereta Mitsubishi Lancer keluar di pasaran Malaysia, semua beria-ria puji, bagus terbaik la, kereta jepun best, body solid, mantap dan banyak lagi la. Bila syarikat Proton yang kontrovesi dengan Tony Fernandes(Pengerusi Air Asia) tu baik hati nak keluarkan model yang sama dengan pengubah suaian yang minima serta branding berbeza, mula la rakyat Malaysia ni gelabah tak tentu pasal kutuk kereta ni. Korang tau tak, dengan menggunakan jenama tempatan, harga dapat dikurangkan sehingga 30%. Banyak tu. Cuba korang kira, kalau dulu Mitsubishi Lancer harga dia sekitar RM120,000, sekarang korang boleh dapat benda yang sama dengan harga RM98,000. Jimat lebih kurang RM22,000 tu. Tu pun nak bising, pumpang-pumpang tak tentu pasal(bukan semua rakyat Malaysia begini).Dulu masa ada desas-desus mengatakan Inspira ni pengganti waja, berduyun-duyun sanggup berhabis wang untuk ubah suai bahagian hadapan waja jadi macam Lancer. Bagi aku la, bila diorang ni modified, dah nampak kereta waja tu jadi cam tapir & tenuk. Muncung punya la panjang padahal tetap waja juga.

Sample kereta waja yang diubahsuai. Sorry owner kereta ni.


Menurut sumber dalaman dari syarikat Proton, model keluaran terbaru ini hampir 80% adalah komponen asal Lancer dan selebihnya adalah pengubahsuaian daripada Proton. So kira beruntung la sape yang beli kereta Proton Inspira ni. Sumber lain pula turut menambah, 500 unit pertama adalah unit asal Mitsubishi Lancer. Wah beruntung sungguh sapa yang beli.

Pemikiran sesetengah rakyat Malaysia yang begitu typical ini bukan untuk keluaran model ni ja, padahal boleh dikatakan semua model kereta Proton & Perodua tetap menerima nasib yang sama. Tapi apa yang korang dapat pada penghujungnya??? Apa yang korang dapat adalah melihat puluhan ribu malahan ratusan ribu kereta-kereta ini dijalanan. Sale tetap tinggi beb. hehehehe. Aku nak bagitau sikit, kalau komen tu boleh tapi jangan sampai nak menjatuhkan produk tempatan produk buatan Malaysia. Tak ada salah pun kereta ni buat kat korang. Setakat masalah tingkap, spring coil, signal tak hidup, biasa la tu. Pergi balik pusat servis mana-mana tukar ja kalau still under warranty. Kalau korang perasan, kalau jalan jem lama sangat, kereta mana yang akan tahan lama??? kereta buatan Malaysia. Aku tengok kereta nissan, toyota, malah mercedes pun tersadai ditepi jalan oleh kerana over heat. Kereta buatan tempatan memang dibuat untuk keadaan sekitaran tempatan.

Jom beli barangan Malaysia


Sebagai penutup tirai, bagi mereka yang kutuk produk tempatan ni, bawa-bawa la bersabar ya. Korang tu bukan mampu sangat nak beli kereta import ni. Kalau yang mampu, beli lah kereta import tak yah gaduh-gaduh mengutuk kereta buatan negara sendiri. Kita harus bangga la sikit Malaysia mampu mengeluarkan produk automobil sendiri dan tak perlu terus dijajah dengan produk asing. Aku dengan ini melabuhkan tirai untuk post kali ni. Cheers.



1 comment:

aRaN said...

RM80k cam tu ja bro klu xclap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...